Op zoek naar een spreker?

Wereldburgerschap stimuleren we in de eerste plaats door het op een praktische manier verstàànbaar te maken:  in authentieke mensentaal, met ‘mensengevoelens’ onomwonden vertellen over het samenleven, samenwerken, het samen lachen en vechten met mensen uit andere culturen helpt hierbij.
In een wereld waarin mensen zowel massaal reizen als aanspoelen, is het meer dan ooit nodig dat we leren om anderen niet langer uitsluitend vanuit ons eigen denkkader te benaderen.
In deze optiek wil ‘Noem me neger’ uitnodigen tot begrip en verregaande empathie met religies en andere culturen.  Dit schept de gelegenheid om dieper te kunnen nadenken over werkbare oplossingen voor het gebrek aan scholing, de corruptie, de tienerzwangerschappen enz. in derdewereldlanden.

Nu eens grappig, dan weer aangrijpend is ‘Noem me neger’ een caleidoscoop van anekdotes, blogberichten en waargebeurde verhalen, die in hoge mate illustreert hoe de mindset van mensen uit andere culturen totaal verschillend is van die van ons, en hoe weinig we ons daarvan bewust zijn.

’Noem me neger’ vormt het uitgangspunt voor onderstaande 3 voordrachten waarvoor u mijn kunt uitnodigen.

Voordracht 1 :
“Ghana, my rich motherland…”

..staat er op de plastieken tasjes gedrukt die je zowat overal in Ghana kan kopen.
En het is nog waar ook! Een zaadje dat in ons kille belgenland een week of 10 dagen nodig heeft om te kiemen, komt ginder al na 2 of 3 dagen boven de aarde uit piepen.
Alles groeit er weelderig en overvloedig.
De Ghanese ondergrond bulkt van goud, diamant en bauxiet; de bovengrond van hout en cacao en voor de kust wordt aardolie opgepompt…
Hoe rijm je die rijkdom met de armoede, de ongeletterdheid, en de dodelijke ziektes die er heersen?

Al sedert 1998 kom ik in Ghana.
Ik vertel over mijn ervaringen en bevindingen en illustreer ze met authentieke anekdotes en wat foto’s.
Laat u meenemen naar het hart van Afrika dat vroeger Goudkust heette.
Laat de antwoorden op uw vragen nieuwe vragen worden..

 

Voordracht 2 :
De dunne lijn tussen gelobby en corruptie.

“I scratch your back and you scratch mine..”
Iedere handelaar, onderhandelaar en iedereen die zakelijk is ingesteld kent het fenomeen.
Het gaat van sympathie hebben voor elkaar, over ‘goed’ zijn voor elkaar, tot elkaar nodig hebben tot.. uiteindelijk afspraken maken om samen iets te beheersen of beheren, waardoor anderen uitgesloten worden.
Wat gebeurt er in een maatschappij als enkelingen, politici, bedrijven en beleidsmakers elkaars belangen in hun eigen belang nastreven ten koste van bepaalde groepen in de maatschappij, (zoals bijvoorbeeld armen, zieken, andersdenkenden..), ten koste van innovatie en concurrentiekracht, ten koste van het milieu, onderwijs.. ten koste van de democratie zelf?

Mensen zorgen voor elkaar uit naastenliefde en ook omdat ze daar alle belang bij hebben.
Hoe evolueert een maatschappij als men omwille van blind egoïsme vergeten is dat men moet zorgen voor elkaars welzijn?

Al sedert 1998 kom ik in Ghana. Ik tracht er een educatief project op poten te zetten.
Dag in dag uit zie en ervaar ik de nadelige gevolgen voor de gewone mensen in een samenleving die corrupt is tot op het bot.
Welke factoren werken corruptie in de hand?
Hoe komt het dat corruptie de ontwikkeling van een land in de weg staat?
Wat valt er te doen tegen corruptie? (Valt er iets te doen?)
Kennen enkel Afrikaanse landen corruptie of bestaat het hier ook?
Dit zijn enkele van de vragen die we onder de loep nemen.

 

Voordracht 3 :
De nieuwe wereldreligie heet respect!

Clashen de goden of zijn het de mensen die voor verhitting en vuurwerk zorgen?
Alles wat met de oorsprong, de aard en de zin van ons bestaan te maken heeft, brengt de mens in een staat van geloof. We geloven al dan niet in Bijbel, Koran, Bhagavad Gita, Jesus, Mohammed, Darwin, ufo’s, big bang, kwantumtheorie..
We geloven dat er een God is of we geloven dat er geen God is en we noemen onszelf gelovig, atheïst, agnost. Of we zijn ietsist.
De testamentische bewering dat ‘geloof bergen kan verzetten’ is alvast algemeen aanvaard.
Deze bewering heeft echter geen betrekking op het feit of wat men gelooft opbouwend of destructief is. Ze verwijst slechts naar de kracht van waar men in gelooft.

Nu we in het Westen in recordtempo moeten leren omgaan met migratie, worden we keihard geconfronteerd met geloof en religie. De vraag werpt zich op of we in het Westen werkelijk nog begrijpen wat geloven betekent en vooral wat de impact van geloven is op een mens. Vanuit een gebrek aan antwoorden, ontwikkelt er zich een totaal onnodige polarisatie tussen geloof en atheïsme.

Ik nodig u uit op deze verhelderende zoektocht naar de roots van ons vermogen tot geloven.
Sedert 1998 kom ik in Ghana. Een samenleving waar de mogelijkheid dat God niet zou bestaan zelfs niet begrepen wordt, laat staan aanvaard. Moslims en christenen leven er al eeuwenlang vredevol samen. Mensen die zich ongelovig noemen ben ik nog niet tegen gekomen. In alles wat ik doe (en niet doe) hou ik daar rekening mee.
Op iedere bijeenkomst die we houden voor Lifeschool, het educatief project dat we samen met de plaatselijke bevolking op poten zetten, is ook God aanwezig, en Allah.  En ook de spirits worden aangemoedigd om deel te nemen aan de vergadering en uiteraard ook de voorouders…

Een intrigerende lezing met kwellende vragen rond geloven, indoctrinatie en vrije meningsuiting.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s