Gelukkig rijden God en Allah altijd met je mee..

Dagelijkse kost!

Dagelijkse kost!

Iedere keer als we een berghelling afdaalden, leek ons busje, een Koreaans bestelwagentje, razendsnel tot op enkele centimeters tegen het achterste van de auto of vrachtwagen voor ons te glijden. De chauffeur zat te ginnegappen met de beide passagiers naast hem en de 4 vrouwen op de eerste rij. Ik zat achteraan, niet echt op mijn gemak: de chauffeur vermeed keer na keer een aanrijding door op de laatste knip zijn stuur bruusk en krachtdadig naar rechts te zwenken, waarna we zwaar hobbelend uitbolden op iets dat voor pechstrook moest doorgaan. Toen ik kon het niet meer kon houden en zowat halfweg informeerde waarom hij zo eigenaardig reed, riep hij me schertsend toe dat de remmen het begeven hadden en of ik dat niet doorhad, waarna het geschater van 16 mensen mijn trommelvliezen haast deden springen.

De motorrijder wordt naar het hospitaal gebracht.  De truckdriver gaat gewoon vrijuit.. hij heeft immers het grootste voertuig.  De jungle in Ghana heeft zich met het kappen van het oerwoud verplaatst naar de weg:  de wet van de sterkste geldt er en wordt  –tegen beter weten in- algemeen aanvaard.

De motorrijder wordt naar het hospitaal gebracht. De truckdriver gaat gewoon vrijuit.. hij heeft immers het grootste voertuig. De jungle in Ghana heeft zich met het kappen van het oerwoud verplaatst naar de weg: de wet van de sterkste geldt er en wordt –tegen beter weten in- algemeen aanvaard.

De redding kwam bij de volgende politiecontrole net voor het binnen rijden van Techiman.
Met een biljet van 5 NGC quasi discreet in de hand, stapte de chauffeur op de politieman af, wiens wegversperring onder de vorm van een bamboe slagboom parmantig op de neus van onze Koreaan rustte..
Het leek een zware onderhandeling en duidelijk uit zijn humeur opende de chauffeur de asbak en haalde er nog een biljet van 5 NGC uit, waarna hij weer naar de politieman ging.
Enkele minuutjes later stapten onze chauffeur en de agent luchtig lachend hand in hand op onze wagen af. De agent klopte ten afscheid amicaal luid op de deur en wenste hem safe travel en dat we spoedig Kintampo zouden bereiken waar ze waarschijnlijk wel onze remmen zouden kunnen herstellen.

Geen enkele chauffeur maalt om een sterretje of zelfs een hele melkweg in zijn voorruit, de politie ook niet.  Let op de fiets die bovenop de wagen ligt!  Een ander vaak voorkomend ongeval is elektrocutie:  metalen voorwerpen worden zo hoog gestapeld dat ze de elektriciteitsdraden raken..

Geen enkele chauffeur maalt om een sterretje of zelfs een hele melkweg in zijn voorruit, de politie ook niet.
Let op de fiets die bovenop de wagen ligt! Een ander vaak voorkomend ongeval is elektrocutie: metalen voorwerpen worden zo hoog gestapeld dat ze de elektriciteitsdraden raken..

“Hoe kan de politie nu zoiets gevaarlijks, als zonder remmen rijden, door de vingers zien?” opperde ik toen we weer aanzetten. De man voor mij draaide zich verwonderd naar me om: “Wat heeft de politie daarmee te maken?”
“Duhh! Hij heeft toch bribe ontvangen!”
Opnieuw brak er een lachsalvo uit.
”Die bribe, dat was omdat ze met 4 op de eerste rij zitten, terwijl je maar met 3 mag!” riep de chauffeur spottend.
”En de remmen dan?” riep ik, totaal van mijn stuk gebracht, “we hebben bijna de slagboom omver gehaald!”
”Die remmen zijn het probleem van de politie niet, dat is iets tussen de chauffeur en God,”, verduidelijkte de man die voor me zat me welwillend.

Na de vakantie komen de kinderen uit de afgelegen dorpen weer op school aan. ( SHSchool Buipe)

Na de vakantie komen de kinderen uit de afgelegen dorpen weer op school aan. ( SHSchool Buipe)

Oh, I see,” zei ik. Zo’n redeneringen ben ik eigenlijk wel gewoon, ik kon enkel hopen dat God en de chauffeur elkaar vonden in deze kwestie.. of zo. “En hoe komt het dat met 4 op een bank zitten wel een zaak voor de politie is en niet voor God?”
European law”, lachte de chauffeur breeduit. “Ben jij dan geen Europese? Bij jullie is ‘overload’ toch ook niet toegestaan? Jullie gaan toch ook Gods hulp niet inroepen als je eerst zelf beslist hebt om teveel passagiers in de wagen te laden?”
En zo reden we remloos verder, nog maar 60 km meer te gaan.

Nog meer dagelijkse kost..

Nog meer dagelijkse kost..

In mijn streek ben ik bijna dagelijks getuige van pas gebeurde of aan gang zijnde ongelukken. Meestal gaat het om omgekantelde vrachtwagens, maar ook de met mensen volgestouwde bestelwagens en personenauto’s vallen ten prooi aan de gevolgen van ruw en roekeloos rijgedrag, héél overdreven snelheid en overlading. Volwassenen en kinderen worden van de weg gemaaid.. er wordt gewoon doorgereden.
Voor mij voelt het onkies aan om ellende te fotograferen, maar voor dit bericht heb ik een uitzondering gemaakt.
Want wil ik ermee kwijt? Ieder van ons overtreedt al eens de verkeerswet en niemand van ons juicht bij een boete.
Maar als je moet kiezen tussen een bestuur, waar wetten niet of naar willekeur toegepast worden, waar iedereen ongestraft zijn ding kan doen, doordat het systeem door en door corrupt is, en ons systeem waar je een dubbele boete kan oplopen omdat je met een klein stukje wiel op de stoep in tegengestelde richting even voor je huis staat geparkeerd (is mij overkomen).. ‘miljààrdenondedju’ dan 100 keer, want dat is er vaak dik over en betaal met uiterste tegenzin.. maar voel je verder veilig en wel en beschermd!

 


Gelukkig rijden we veilig met Jesus..

Over Christine Moreel

Living in Belgium as well as in Ghana (West-Africa), am in a privileged position to learn about the differences as well as the similarities between the heart, soul and mind of black and white people. Sooo interesting!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s